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Responsekriterien für einzelne Leukämieformen

Erstellt von: Hellenbrecht (Informationszentrum Projekt2) , am: 21.11.2006, letzte Änderung: 21.02.2008

Zusammengestellt von A. Hellenbrecht, Informationszentrum, Stand: 5/2004

Die Responsekriterien wurden - so nicht anders gekennzeichnet - den jeweiligen Studienprotokollen entnommen

Akute lymphatische Leukämie (ALL)

GMALL 07/2003 Studie

Vollständiges
Ansprechen (CR)
0-5% Blasen im KM (M0 oder M1), keine peripheren Blasten,
Mindestens 15% bzw. 25% normale Erythro- und Granulopoese,
Peripheres Blut: Thrombozyten > 100 000/µl, Granulozyten > 1500/µl, Hb> 10g/dl
AplasieWie CR aber ohne Regeneration der Hämatopoese im
KM bzw. ohne Normalisierung des peripheren BB
Teilremission (PR)6-25% Blasten im KM (M2),
Keine peripheren Blasten, Mindestens 10%
bzw. 25% normale Erythro- und Granulopoese
Therapie-
versagen
>= 26% Blasten (M3) bzw. > 50% Blasten (M4) im KM, Periphere Blasten

GMALL 07/2003 vor nachfolgende Zyklen

Kriterien für die Verlaufsbeurteilung:

Anhaltende CR
(alle Kriterien)
0-5% Blasen im KM (M0 oder M1),
keine peripheren Blasten,
kein Organbefall
Rezidiv
(ein Kriterium)
> 5% Blasten im KM,
Blasten im peripheren Blut, Organbefall
ZNS-RezidivLiqour: Zellzahl > 5µl (19/3 Zellen) und
Nachweis von Leukämiezellen
(Morphologie, Immunologie)
Oder:
Nachweis einer RF im NMR/CT
in Gehirn, Rückenmark oder Meningen,
eindeutigem Nachweis von leukämischen
Blasten (Morphologie, Immunologie)

Akute myeloische Leukämie (AML)

Cheson et al 1990

Complete Remission (For at least 4 weeks) Neutrophile > 1,5 x 109/L , platelets >100 x 109/L, No leukemia blasts in peripheral blood; bone marrow biopsy should be more than 20% with maturation of all cell lines and less than 5% blast cells, Auer rods should not be detectable. Extramedullary Leukemia, such als CNS or soft tissue involvement may not be present.
Partial RemissionAll criteria for complete remission are satisfied except that the bone marrow may contain more than 5% but less than 25% blasts. A repeat bone marrow evaluation after several weeks may be required. A value of <= 5% blasts may also be considered as partial remission in the presence of Auer rods or abnormal morphology.
RelapseReappearance of blasts in the blood or the finding of more than 5% blasts in the bone marrow, If there are no circulating blasts and the bone marrow contains 5 - 20% blasts, then a repeat bone marrow performed >= 1 week later documenting more than 5% blasts is necessary to meet the criteria for relapse.

AML Intergroup

Zeitpunkt der Erhebung: Nach Abschluss der vollständigen Induktionstherapie

Komplette Remission (CR)Im KM < 5% Blasten, Normozellularität in allen drei Zellreihen; Im peripheren Blut Neutrophile >= 1500/µl, Thrombozyten >= 100 000/µl; Keine extramedulläre Manifestation der AML
FrühtodesfallTod während des 1. Induktonskurses und weniger als 7 Tage nach dessen Ende
Tod in HypoplasieTod ab 7 Tage nach Ende des 1. Induktionskurses bei nachgewiesener KM-Hypoplasie mit < 5% Blasten.
persistierende LeukämieNachweis von >= 5% Blasten im KM nach Induktionstherapie, lebender Patient oder Tod in dieser Situation
RezidivWiederauftreten von Blasten im peripheren Blut und/oder Wiederauftreten von > 10% Blasten im KM und/oder Reinfiltration durch Blasten extramedullär

Chronische myeloische Leukämie

CML IV Studie

Komplette hämatologische Remission(alle Kriterien müssen erfüllt sein) Leukozyten weniger als
10 000 /µl; Thrombozyten 140 000 - 400 000 /µl; Im Diff BB keine Blasten, Promyelozyten, Myelozyten, Metamyelozyten; Rückbildung aller klinischen Symptome einschließlich einer vergrößerten Milz
Partielle hämatologische Remission (ein Kriterium genügt) Reduktion der Leukozyten auf weniger als
20 000 /µl und weniger als 50% des Ausgangswertes; Reduktion von Thrombozytose und Splenomegalie auf weniger als 50% des Ausgangswertes; Normalisierung des BB bei persistierender Splenomegalie
Kein AnsprechenKriterien der kompletten oder partiellen hämatologischen Remission sind nicht erfüllt.
Zytogenetisches Ansprechen (mind. 20 analysierte Metaphasen)Komplett: Elimination von Ph-Metaphasen; Partiell (major response):
1% - 34% Ph-Metaphasen; Geringes Ansprechen:
35% - 65% Ph-Metaphasen; Minimales Ansprechen : 66% - 95% Ph-Metaphasen; Kein Ansprechen: 96% - 100% Ph-Metaphasen.
Molekulargenetisches
Ansprechen
Qualitative PCR-Analyse: Mit einer Zweischritt ("nested") PCR,
Nachweisgrenze bei ca. 10-6 Leukämiezellen; Komplette Remission:
Kein Hinweis für ein BCR-ABL-Fusionstranskript bei guten Qualität der
eingesetzten cDNA; Quantitative PCR: Quantifizierung der BCR-ABL-Transkripte unter Bezug auf Standardgene (Quotient BCR-ABL/ABL und BCR-ABL(G6PD)

Myelodysplastische Syndrome

Complete Remission (CR)Bone marrow evaluation: Repeat bone marrow showing less than
5% myeloblasts with normal maturation of all cell lines,
with no evidence for dysplasia.*
When erythroid precursors constitute less than 50%
of bone marrow nucleated cells,
the percentage of blasts is based on all nucleated cells;
when there are 50% or more erythroid cells,
the percentage blasts should be based on the nonerythroid cells.
Peripheral blood evaluation
(absolute values must last at least 2 months)**:
Hemoglobin greater than 11 g/dL (untransfused,
patient not on erythropoietin)
Neutrophils 1500/mm3 or more
(not on a myeloid growth factor) Platelets 100 000/mm3
or more (not on a thrombopoetic agent) Blasts, 0%
No dysplasia*
Partial Remission (PR)(absolute values must last at least 2 months):
All the CR criteria (if abnormal before treatment), except:
Bone marrow evaluation: Blasts decreased by 50%
or more over pretreatment,
or a less advanced MDS FAB classification than pretreatment.
Cellularity and morphologyare not relevant.
Stable diseaseFailure to achieve at least a PR,
but with no evidence of progression for at least 2 months.
FailureDeath during treatment or disease progression
characterized by worsening of cytopenias,
increase in the percentage bone marrow blasts,
or progression to an MDS FAB subtype more advanced than pretreatment.
Relapse after CR or PRone or more of the following:
a) Return to pretreatment bone marrow blast percentage.
b) Decrement of 50% or greater from maximum
remission/response levels in granulocytes or platelets.
c) Reduction in hemoglobin concentration
by at least 2 g/dL or transfusion dependence.***
Disease progressiona) For patients with less than 5% blasts:
a 50% or more increase in blasts to more than 5% blasts.
b) For patients with 5% to 10% blasts:
a 50% or more increase to more than 10% blasts.
c) For patients with 10% to 20% blasts:
a 50% or more increase to more than 20% blasts.
d) For patients with 20% to 30% blasts:
a 50% or more increase to more than 30% blasts.
e) One or more of the following:
50% or greater decrement from maximum
remission/response levels in granulocytes or platelets,
reduction in hemoglobin concentration
by at least 2 g/dL, or transfusion dependence.
Disease transformationTransformation to AML (30% or more blasts).
CYTOGENETIC RESPONSE(Requires 20 analyzable metaphases
using conventional cytogenetic techniques.)
Major: No detectable cytogenetic abnormality,
if preexisting abnormality was present.
Minor: 50% or more reduction
in abnormal metaphases.
Fluorescent in situ hybridization may
be used as a supplement to follow a specifically defined cytogenetic abnormality.
**The presence of mild megaloblastoid changes may be
permitted if they are thought to be consistent with treatment effect.
However, persistence of pretreatment abnormalities
(eg, pseudo-Pelger-Huet cells, ringed sideroblasts,
dysplastic megakaryocytes) are not consistent with CR.
** In some circumstances, protocol therapy may require
the initiation of further treatment (eg, consolidation, maintenance)
before the 2-month period. Such patients can be included
in the response category into which they fit at the time the therapy is started.
*** In the absence of another explanation such as acute infection,
gastrointestinal bleeding, hemolysis, and so on.

Quelle: CHESON2000 Blood 2000 Vol.96 No12

 

Quellen und Referenzen 
  1. Cheson BD,Bennett JM,Kantarjian H,Schiffer CA,Nimer SD,Löwenberg B,Stone RM,Mittelman M,Sanz GF,Wijermans PW,Greenberg PL: Myelodysplastic syndromes standardized response criteria: further definition. Blood 2001 Sep 15;98(6):1985 (2000) [pmid:11535540]
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